بحران اقتصاد ایران

خرید بک لینک

دیروز جدول تغییر قیمت کالاهای اساسی و میوه جات پر مصرف را بررسی کردم، مقایسه قیمت ها از تیر پارسال تا تیر امسال بود. نود درصد موارد افزایش قیمت داشتند اما در موارد محدودی مثل سیب زمینی، پیاز و عدس شاهد کاهش قیمت بودیم.

بیش ترین افزایش قیمت مربوط به خیار با ۷۵ و پس از ان موز با ۵۸ درصد می باشد.

شروع کردم به جمع و تقسیم تا تغییر قیمت این کالاها و میوه جات اساسی را محاسبه کنم، نتیجه جالب بود: +۲۴ درصد

تا امروز ۲۴ درصد قیمت ها به طور میانگین بالا رفته در حالی که برای مثال افزایش حقوق کارمندان دولت و مستمری بگیران کم تر از ۱۰ درصد بوده است.

قطعا همانطور که بسیاری از اقتصاددانان گفته اند، ریشه این گرانی ها اقتصادی نیست، بلکه روانی و فرهنگی است.

احتمالا عامل اصلی این بحران ( لفظ بسیار مناسبی است برای این زمان) خروج ترامپ از برجام و تهدیدات متعدد او مبنی بر اعمال تحریم های بی سابقه و کمر شکن بر اقتصاد ایران باشد.

ماه قبل شاهد بودیم که سکه از یک و نیم میلیون تومان پارسال به چهار میلیون تومان و دلار از ۳۵۰۰ تومان پارسال برای اولین بار به ۱۰/۰۰۰ تومان دست اندازی کرد، اما چند روز پیش وقتی ترامپ اعلام کرد که ما حاضر به مذاکره مجدد با ایران هستیم، هر دو مورد کاهش قیمت قابل توجهی داشتند.

صرفنظر از درست یا غلط بودن مذاکره مجدد با امریکا، باید به حال اقتصاد ایران تاسف خورد که هم چون یک اقتصاد غیر مستقل و مستعمره با کوچکترین تلنگر یک دولت بیگانه این گونه به قهقرا می رود.

اقتصادی که کاملا تحت تاثیر عوامل روانی و سیاست خارجی است، این که ترامپ و پمپئو چه گفتند؟ برجام چه شد؟ برنده انتخابات ریاست جمهوری کیست؟ و...

این موضوع نشان دهنده سست و بی مایه بودن پایه های اقتصاد ایران است، اقتصادی متکی بر نفت و رانت، کارهای سطحی، بی سیاستی، نبود مدیریت، بدون اصالت مخصوص به خود، غیر منعطف و شکننده و...

عامل مهم و تاثیرگذار دیگر فقر فرهنگی ماست، این که به جای تلاش برای ایجاد ثبات و ارامش در اقتصاد، تا هجوم عوامل ثبات زدای روانی شروع می شود، شاهد احتکار، افزایش بی دلیل قیمت ها، بستن سایت فروش، تعدیل نیرو، خرید مازاد بر نیاز و... هستیم.

مشکل اینجاست که ما خودمان به خودمان رحم نمی کنیم و منفعت طلب هستیم، در واقع چیزی به جز فکر کردن درباره خود برای ما تعریف نشده است، اهمیت به دیگری و جامعه کاملا برای ما نامفهموم است، تنها به فکر پر کردن جیب های خودمان و تامین نیاز های خودمان هستیم، عامل این ننگ و ذلت ، کمرنگی اخلاق در جامعه است.

+ نوشته شده در پنجشنبه ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ساعت 19:48 توسط محمد مهدی بخشیانی |
ازاد از بند جریانات...

ما را در سایت ازاد از بند جریانات دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 101 تاريخ: چهارشنبه 11 فروردين 1400 ساعت: 15:43

صفحه بندی