بحران اب اصفهان، چالش ها و راهکارها

خرید بک لینک
بر پایه اماری که استاندار اصفهان، دکتر مهر علیزاده در برنامه بدون تعارف اعلام کرد؛ میزان اب ورودی به زاینده رود از دامنه های شرقی زاگرس در دهه 70 یک میلیارد دلار و چهارصد میلیون متر مکعب بود در حالی که امسال این میزان به چهار صد میلیون متر مکعب کاهش یافته است، کاهشی بی سابقه در حدود 70 درصد. این موضوع رویارویی استان اصفهان با بی سابقه ترین بحران اب در صد سال اخیر را قطعی کرده است.

همانطور که قبلاهم عرض کردم: 93 درصد اب شیرین در کشور ما در بخش کهنه و عقب افتاده کشاورزی مصرف می شود، 4 درصد در بخش شهری و 2 درصد در بخش صنعت. اگر بخش شهری 80 میلیونی به بهترین شکل ممکن نسبت به صرفه جویی در مصرف اب اقدام نماید تنها 1/5 درصد مصرف اب کاهش می یابد.

والله که مشکل ما ابیاری سنتی و غرقابی ماست، کاشت محصولات پر مصرف همچون هندوانه و بد تر از ان صادرات این اب های مجازیست، عدم مدیریت صحیح در توزیع اب و سیستم ابرسانی فرسوده است، عدم مدیریت صحیح تنوع کشت در کشور است، مشکل ما کشاورزانی هستندکه علی رغم وجود تسهیلات مناسب نسبت به مدرنیزه کردن ابیاری زمینهایشان اقدام نمی کنند، مسولانی هستند که این اسراف بزرگ را جدی نمی گیرند و اقدام جهادی نمی کنند، رسانه هایی هستند که مردم و کشاورزان را نسبت به اهمیت این موضوع اگاه نمی کنند و...

باید رسانه چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی به عنوان یک پایگاه مهم اگاهسازی مسولیت خود را ایفا کند، باید کشاورزانی که زمین هایشان پراکنده است، زمین هایشان را یکپارچه کنند و هر چه زودتر نسبت به اصلاح سیستم ابیاری خود اقدام کنند، باید کشاورزان در نقاطی از کشور که وضعیت اب زیرمینی مطلوبی ندارد از کاشت محصولات پر مصرف خودداری کنند، در این وضع موجود به این باقیمانده ناچیز اب زیرزمینی رحم کنند و دست از حفر پی در پی چاههای عمیق بردارند، اگر یکسال کشاورزی نکنند در عوض ابی برای خوردن خواهند داشت، البته از لحاظ درامد و معیشت بر دولت است که فعلا انان را تامین کند و حتی الامکان شغلی برایشان دست و پا کند.

حقیقت ماجرا این است که مشکل اب در کشور ما موضوع پیچیده ای نیست، بی شک با یک مدیریت یکپارچه و مستمر می توان این مشکل را تا چند سال دیگر به طور کامل مرتفع کرد، پیشنهاد می شود یکی از وزرا یا یکی از معاونان رییس جمهور با همکاری استانداران کارگروه ویزه ای با جلسات مستمر تشکیل داده و به این موضوع رسیدگی کنند، هر استاندارد نقشه جامع مصرف اب در استان، وضعیت ابهای زیرزمینی، روند بارشی و... را تهیه کند و با استفاده از متخصصان این موضوع به طور جداگانه برنامه جامعی تهیه و اجرا نمایند، هر 6 ماه استانداران گزارش کاملی به این کارگروه ارایه دهند و از همفکری و احیانا پشتیبانی مالی دولت بهره گیری نمایند.

به امید فردای اباد ایران اسلامی

+ نوشته شده در شنبه ۱۳۹۷/۰۲/۰۸ساعت 11:39 توسط محمد مهدی بخشیانی |
ازاد از بند جریانات...

ما را در سایت ازاد از بند جریانات دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 103 تاريخ: چهارشنبه 11 فروردين 1400 ساعت: 15:43

صفحه بندی